V Opavě se diskutovalo o tom, jak se stát neziskovkou roku
Včera jsem se v Opavě zúčastnila přednášky Jak se stát neziskovkou roku, kterou pořádala Charita Opava (v rámci programu „Rok s Neziskovkou roku 2014“), NROS, Sanek Ponte a Opavská kulturní organizace OKO. A jsem tak nadšená, že se musím s vámi podělit o tento příjemný a poučný zážitek. Akce se konala v Obecním domě v Opavě.
Úvod
Úvodním slovem nás mile přivítal ředitel Charity Opava Jan Hanuš, který nám představil dvě hostující přednášející z Prahy Kateřinu Tomášovou z NROS a Lenku Stárkovou ze Sanek Ponte. Obě dámy nás potom v krátkosti seznámily s činností svých organizací.
Poté následovalo představování téměř 70 účastníků přednášky. Největší skupinu tvořili studenti Slezské univerzity v Opavě oboru Veřejná správa a regionální politika a zaměstnanci Charity Opava, dalšími účastníky byli zástupci neziskových organizací v kraji – Charita Ostrava, Charita Český Těšín, Slezská diakonie, Anima Viva a také pár jednotlivců z řad široké veřejnosti. Každý účastník se krátce představil a poté měl na lístek napsat, jaké očekávání má od přednášky a s jakou motivací sem přišel. Nakonec se ukázalo, že očekávání byla velká a dostatečně naplněná a dokázal je napsat každý, s motivací to bylo horší. Ale o tom později …
Program – Neziskovka roku
Po úvodním představovacím kolečku se slova ujala Kateřina Tomášová a představila nám Harmonogram Neziskovky roku – časový plán.

A poté začala vysvětlovat jednotlivé fáze přihlašovacího procesu – jak a kde se zaregistrovat do soutěže, jak vyplnit formulář, jak probíhá hodnocení auditorů, jaké jsou fáze hodnocení, vyhlášení výsledků, kdo hodnotí a jak vypadá hlavní ocenění.

Důležitou otázkou celé přednášky a vlastně i otázkou každé neziskové organizace, která se chce do soutěže přihlásit, je otázka, co očekávám od této soutěže, co se stane, když se přihlásím, vyhraju/nevyhraju. Všeobecná očekávání by se dala shrnout následovně:
- profesionalizace neziskovky
- vzdělávání
- možnost přihlášení se do soutěže
- zviditelnění neziskovky
- zlepšení pohledu veřejnosti na neziskový sektor
Po tomto bodě předala Kateřina Tomášová slovo kolegyni Lence Stárkové, která se rozhovořila hlavně o motivaci – proč se přihlásit do soutěže Neziskovka roku. A tady se vracíme zpět na začátek – jak bylo docela těžké pro každého účastníka napsat svou motivaci, proč přijít na přednášku. A tady se tedy nabízí otázka, jak moc těžké bude říct, napsat, sdělit motivaci celé neziskové organizace a přihlásit se do takové soutěže.
Bylo nám vysvětleno, co to je motivace a jak ji vnímat v rámci řízení neziskovky:
- řízení organizace – nezávislost
- výkon organizace – růst
- řízení lidských zdrojů – motivace
- řízení financí – různorodost
- řízení externí komunikace a PR – image
- řízení interní komunikace – systematičnost
To, že vyplnění přihlášky a hlavně formuláře není lehké, je celkem jasné, podle slov ředitele Charity Opava Jana Hanuše, jde o náročný proces pro minimálně dva lidi alespoň na dva dny. Měl by však vést k zamyšlení se nad organizací jako celkem, nad jejím smyslem a posláním.
Závěr
V závěru přednášky dostali slovo opět zástupci Charity Opava Jan Hanuš a Ivo Mludek a rozhovořili se o jejich motivaci, proč se přihlásili do soutěže. A jaké měli pocity po vyhodnocení formuláře. „Důležité bylo, že nám někdo řekl, jestli jsme takoví nebo makoví, řekli nám, jací jsme …“ (Jan Hanuš). Ivo Mludek: „Zdarma dostanete zpětnou vazbu od profíků – to byla hlavní motivace, to bylo pro mě nejdůležitější…“

Poté následovalo několik dotazů z obecenstva a Jan Hanuš poděkoval přednášejícím a akci ukončil.
Přínos
Já osobně bych chtěla poděkovat přednášejícím za milou a přátelskou atmosféru, kterou vytvořily, také za přínosné informace k Neziskovce roku, ale hlavně za určitou „osvětu“. Takových přednášek by bylo třeba víc a houšť. Tímto chci také apelovat na zástupce neziskových organizací: nebojte se, ptejte se, vzdělávejte se a dávejte světu najevo, že tu jste. Protože tolik lidí s takovým elánem a nasazením, optimismem a chutí pomoci druhým se jen tak nenajde jako v českém neziskové sektoru.
Neziskovka roku 2015
Motivací pro všechny může být letošní ročník soutěže Neziskovka roku 2015. Ocenění umožňuje přihlášeným vyhodnotit řízení své činnosti a získat inspiraci ke zlepšení. Titul Neziskovka roku 2015 získají nejlépe vedené organizace ve třech kategoriích podle velikosti a také v Ceně veřejnosti. Vítězové získají unikátní trofej a finanční příspěvek 20 000 Kč.
Uzávěrka přihlášek je 30. června 2015.
Registraci a přihlášky najdete na webu Neziskovka roku.
Hlavními partnery ocenění Neziskovka roku 2015 jsou: Nadace Karla Janečka a Skupina ČEZ, partnerem KPMG Česká republika a mediálními partnery Neziskovky.cz a seriál Pražské neziskovky. Více na informací najdete na webu Neziskovka roku.
Pingback: Hlasujte pro Neziskovku roku 2015 | Deník neziskovky