Výzva pro chráněné dílny a výrobny: Přestaňte vyrábět svíčky a panenky
Mnohé chráněné dílny nebo podobná zařízení, která zaměstnávají lidi s nějakým postižením, vyrábí svíčky, panenky nebo podobné nesmysly. Nevím, jestli je někdo kupuje – kromě empatických fanoušků, myslím, že ne. Nebo vy byste si koupili svíčku? A třikrát ročně? Proč?
Kdy jste si doma naposledy zapálili svíčku? Jistě, možná patříte mezi lidi, kteří si napouštějí 200 litrů vody a jako v americké romanťárně tráví v pološeru a pěnivě vodě – za svitu svíček – každý druhý pracovní večer…
Ale vážně. Na co doma potřebujete svíčky? Na nic. Na co doma potřebujete hadrové panenky, i když máte děti? Na nic. Děckám je asi těžko dáte, nevíte, z čeho jsou vyrobené a jestli z nich nechytnou vyrážku. A vlastně ani nevím, jestli taková panenka dítě zabaví.
Proč je chráněné dílny vyrábějí?
Důvodů, proč neziskovky vyrábí podle mého názoru nekonkurenční zboží, vidím několik. Žádný z nich nepovažuji za daný – každý z nich lze podle mého názoru odstranit a změnit.
- Spoléhá se na obecnou dobrotu – lidi v dobré vůli, aby pomohli, koupí i šunt, který nepotřebují. Mají pak dobrý pocit, že neziskovce pomohli, protože za zbytečnou věc zaplatili víc peněz, než stála její výroba (předpokládám to). Navíc to obvykle dotuje stát.
- Nikdo lidem v organizaci na rovinu neřekl, že vyrábějí nepotřebné a někdy nehezké věci. Bylo by to zřejmě chápáno jako lehce asociální. Pokrytectví se udržuje na obou stranách. Nebo možná nepotřebují takové věci vyrábět a jsou smířeni s tím, že tato kategorie produktů nemůže být praktická, přínosná a zisková.
- Neziskovky nemají nápad a nevědí, co vyrábět. Panenky, svíčky, hrnky a korálky je snadné vyrobit (a horší prodat, ale to nemusí být vždy důležité).
- Další důvody, které mě teď nenapadají, ale existují.
Skrýváme se před realitou
Existuje dost nápaditých lidí, kteří dokazují, že to jde originálně. Můžu tedy dokladovat své přesvědčení, že
- lidi s mentálním postižením zvládnou vyrábět i něco jiného než svíčky
- lidi se zdravotním postižením mohou v mnoha případech odvádět stoprocentně kvalitní práci, tj. konkurenceschopnou (byť mohou mít kratší pracovní dobu či jiný parametr práce, který není standardní)
- sociální podnikání považuji za módní výraz – základem je dobrý produkt/služba, který může mít specifické vlastnosti, ale musí po něm být poptávka (stačí ŽL), na co další kategorie „poloziskové činnosti“?
- základem je nápad a odlišnost, šedesátý pátý obchůdek s korálkami nezajímá vůbec nikoho, i kdyby je navlíkali trpaslíci a vázala Sněhurka
Příklady organizací, které mají nápad
HANDICO s.r.o., chráněné dílna, Pardubice
- reklamní předměty – kancelářské, textilní, velký výběr
- kondomy ! 😀
- informační a orientační systémy budov (dobrý nápad)
- dodávky drogerie, úklidové služby
Dřevovýroba Otradov, chráněná dílna, Pardubický kraj
http://www.drevovyroba-otradov.cz
- dřevěné potřeby do kuchyně: vařečky, prkýnka, obracečky, chlebovky atd.
Při psaní článku jsem si objednal prkýnka na maso, vařečky a další pomůcky. Webové stránky mě prostě přesvědčily – eshop je rychlý, přehledný a funkční. Tak to má být.
INZEP CENTRUM, s.r.o., Valašské Meziříčí
- šití ochranných oděvů
- prodej ochranných pomůcek
SENZA družstvo, chráněná dílna, Prostějov
- jídelna, vývařovna, rozvoz jídel
- tři druhy diet
- prádelna, mandlovna
PORTUS PRAHA, o.s., Dobroty s příběhem
http://www.dobrotyspribehem.cz/index.php/nakladane-syry-a-utopenci
- nakládané sýry a pochoutky
Dělejte to lépe
Četl jsem článek, v němž se srovnávala inovace a kopírování v podnikání. Inovační firmy, převážně západní, soutěží v nápaditosti, aby uspěly. Kopírující firmy, typicky asijské (ano, paušalizuji), převezmou funkční model a snaží se ho vypilovat a uspět. To podle mě platí i pro neziskovky – můžete uspět se svíčkami nebo hadrovými figurkami, ale musí být něčím jiné než všechny ostatní. Jinak je to lhaní do kapsy a podporování další závislosti na dotacích.
(Obrázek jsem si zapůjčil z webu dobrotyspribehem.cz, děkuji)
Pingback: Bostonská matice - klíč k vašim finančním zdrojům | Deník neziskovky